http://2023idarifaaliyet
T.C.
ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ
KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON
DAİRE BAŞKANLIĞI
2023
BİRİM İDARİ FAALİYET RAPORU
İÇİNDEKİLER
BİRİM / ÜST YÖNETİCİ SUNUŞU |
3 |
- GENEL BİLGİLER
|
4-16 |
- MİSYON VE VİZYON
|
4 |
- YETKİ, GÖREV VE SORUMLULUKLAR
|
4-7 |
- İDAREYE İLİŞKİN BİLGİLER
|
8 |
- Fiziksel Yapı
|
8 |
- Teşkilat Şeması
|
9 |
- Bilgi ve Teknolojik Kaynaklar
|
9-10 |
- İnsan Kaynakları
|
11-12 |
- Sunulan Hizmetler
|
13-16 |
- Yönetim ve İç Kontrol Sistemi
|
16 |
D- DİĞER HUSUSLAR |
16 |
- AMAÇ ve HEDEFLER
|
17-18 |
A.İDARENİN AMAÇ VE HEDEFLERİ |
17 |
B.TEMEL POLİTİKALAR VE ÖNCELİKLER |
18 |
- FAALİYETLERE İLİŞKİN BİLGİ VE DEĞERLENDİRMELER
|
19-20 |
A-MALİ BİLGİLER |
19 |
- Bütçe Uygulama Sonuçları
|
19 |
- Temel Mali Tablolara İlişkin Açıklamalar
|
19 |
- Mali Denetim Sonuçları
|
20 |
- Faaliyet ve Proje Bilgileri
|
20 |
- KURUMSAL KABİLİYET ve KAPASİTENİN DEĞERLENDİRİLMESİ
|
20-21 |
|
21 |
|
21 |
|
22 |
- ÖNERİ VE TEDBİRLER
|
23 |
İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI |
24 |
BİRİM / ÜST YÖNETİCİ SUNUŞU
Üniversitelerin Eğitim-Öğretim ve araştırma faaliyetlerini yerine getirebilmeleri için bünyelerinde kurulmuş bilgi merkezlerine ihtiyaçları vardır. Üniversite kütüphaneleri; akademik, idari, araştırmacıların ve öğrencilerin mesleki-entelektüel gelişimlerine yardımcı olmak ve bilimsel araştırma-geliştirme çalışmalarını desteklemek amacı ile kurulan bilgi merkezleridir. Kütüphane veya bilgi merkezleri üniversitelerin vazgeçilmez unsurlarındandır. Bu amaçla Üniversitemizin kurulmasından sonra, Eğitim- Öğretim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek amacıyla 2009 yılından itibaren Daire Başkanlığımız çalışmalarına başlamıştır.
Daire Başkanlığımız Üniversitemizin misyon ve vizyonu çerçevesinde bilgi hizmetlerini yerine getirmeye çalışmaktadır. Daire başkanlığımız, en doğru ve güncel bilgiye en hızlı biçimde ulaşabilmek için hizmet kalitesini elindeki kaynakları planlı ve düzenli bir biçimde kullanmaya yönelik çalışmalar yapmaktadır. Kütüphane hizmetlerinin kalitesini artırmak için kısa ve uzun vadeli planlar yapılmaktadır.
Kütüphane kuruluşundan itibaren koleksiyonunu basılı ve elektronik kaynak bakımından geliştirmeye devam etmektedir. Daire Başkanlığı olarak; İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Merkez Kütüphanesi, Mühendislik Fakültesinde Kaşgarlı Mahmut Öğrenme Merkezi Kütüphanesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Kütüphanesi, Çıldır, Posof ve Göle Kütüphanesi olarak toplam 6 yerde kütüphane hizmeti verilmektedir.
Bilginin güç olarak kabul edildiği bilgi toplumunda, Üniversiteler için kütüphaneler bu gücü aktif olarak kullanmayı sağlayan merkezlerdir. Üniversitelerin akademik bilgi ihtiyacının karşılanması kütüphaneler için esas hedeftir ve Üniversitedeki Eğitim-Öğretim ve araştırma ihtiyaçlarıyla doğrudan ilişkilidir. Modern bir bilgi, belge merkezi olma yolunda ilerleyen kütüphanemize katkısı olan herkese teşekkür ediyor, katkıların devamını dileyerek saygılarımı sunuyorum.
Ercan GÜLTÜRK
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı
I- GENEL BİLGİLER
A. MİSYON VE VİZYON
MİSYON
Ardahan Üniversitesinin Eğitim-Öğretim faaliyetlerini desteklemek, akademik, idari, öğrenci ve araştırmacıların bilgi gereksinimlerinin karşılanması amacıyla basılı ve elektronik kaynaklara doğru ve hızlı bir biçimde, çağdaş-teknolojik erişim hizmetleriyle ulaşmalarını sağlamak.
VİZYON
Üniversitemizin gelişmekte olan yapısına uygun olarak, her türlü bilimsel ve teknolojik imkânı kullanan, araştırmacıların gereksinimlerini her türlü basılı, görsel, işitsel ve elektronik bilgi kaynakları ile karşılayan hızla gelişen ve büyüyen, var olan çağdaş bir bilgi merkezi olmak.
B. YETKİ, GÖREV VE SORUMLULUKLAR
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı:
124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 33. maddesindeki görevler ile düzenlemeler çerçevesinde aşağıda belirlenmiş olan görevleri yapar.
-Kütüphanelere atanacak veya görevlendirilecek personel konusunda Rektörlüğe görüş bildirmek ve kütüphane hizmetlerinin aksamadan yürütülebilmesi için yeterli kadroyu oluşturarak iş bölümü yapmak, personel üzerinde genel eğitim ve denetim görevini yapmak,
-Üniversitenin Eğitim-Öğretim ve araştırma niteliği, kütüphane kullanıcı kitlesinin talepleri, ilgili kütüphane personelinin görüşleri doğrultusunda oluşturulan koleksiyon geliştirme politikası çerçevesinde her yıl sağlanacak her türlü materyali belirlemek. Bu materyallerle birlikte, kütüphane hizmetlerinin en iyi şekilde yürütülebilmesi için gerekli kırtasiye, araç gereç, malzeme, bakım-onarım ve diğer giderleri göz önünde bulundurarak bütçe taslağını hazırlayıp Rektörlüğe sunmak,
-Birimler tarafından yapılmış olan materyal istekleri, ilgili kütüphane personeli tarafından tespit edilmiş kitaplar, süreli yayınlar, elektronik yayınlar ve diğer kütüphane materyallerin alımları ile ilgili olarak; koleksiyon geliştirme politikaları çerçevesinde, birimler arasında denge ve öncelikler konusunda ilgili kütüphane personelinin görüşlerini de göz önüne alarak Rektörlüğe önerilerde bulunmak.
-“Teknik Hizmetler ile Okuyucu ve Bilgi Hizmetleri’nin standardizasyonunu sağlamak ve denetimini yapmak,
-Kütüphanecilik alanındaki gelişmeleri izleyerek yeni teknolojilerin kütüphanede kullanılmasını sağlamak,
-Merkez ve birim kütüphanelerinin uyum ve işbirliği içinde çalışmalarını sağlamak,
-Bilimsel araştırmaları kolaylaştıracak çalışmalar ve yayınlar (bibliyografya, katalog, v.b.) yapmak,
-Sağlanan bilgi kaynaklarını belirli bir düzen ve standart içinde tasnif ederek kullanıma sunmak için kataloglama ve sınıflandırmanın yapılması,
-Kullanıcıların en doğru ve güncel bilgiye ulaşmaları için gerekli referans faaliyetler,
-Bilgi Kaynaklarının ödünç verilmesi faaliyetleri,
-Elektronik tabanlı bilgi hizmetleri sunmak,
-Kütüphanecilik hizmetleri açısından alt yapı öğeleri aşağıda belirtilmiştir:
- Kullanıcı
- Personel
- Kütüphane Dermesi
- Bina ve fiziksel alanlar
Ø Bütçe
Bu unsurlar dâhilinde Başkanlığımız aşağıdaki hizmetleri sunmaktadır;
Teknik hizmetler;
- Sağlama ve ayniyat işleri (Satın alma ve bağış)
- Kataloglama ve Sınıflandırma hizmetleri,
- Kullanıcı hizmetleri;
- Ödünç verme
- Kütüphaneler arası ödünç verme hizmetleri
- Referans Hizmetleri
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı
Hizmetlerin aksamadan yürütülebilmesi için yönetmelik, yönergeleri plan ve program çerçevesinde üst yönetime sunmak ve üst yönetim onayından sonra uygulanmasını sağlamak.
Hizmetlerin gerektiği gibi yürütülebilmesi için yeterli kadroyu oluşturup, iş bölümü yaparak personelin verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak.
Akademik, idari birimler ile birim kütüphanelerinden gelen talepler doğrultusunda, kütüphanelerimize alınacak kitap, süreli yayın ve diğer alınması gerekli materyallerle ilgili bütçe hazırlığını yapıp Rektörlüğe sunmak.
Tüm kütüphane hizmetleri hakkında yıllık faaliyet raporu hazırlayarak, bu raporu üst yönetime sunmaktır.
Sorumluluk :
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı görevlerini yerine getirmede 1. Derecede Genel
Sekreterliğe karşı sorumludur. Başkan’ın olmadığı hallerde yetki ve sorumluluk vekil başkana aittir.
Ayrıca 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun, bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi, Harcama Yetkilisi olarak belirlenmiştir. Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Harcama Yetkilisi olarak kanunen atanmıştır. Harcama Yetkilisinin sorumlulukları ise Taşınır Mal Yönetmeliğinin 5. maddesi 1. fıkrasında açıkça ifade edilmiştir. Harcama Yetkilisi, taşınırların etkili, verimli, hukuka uygun olarak edinilmesinden taşınırın kullanılmasından, kontrolünden ve kayıtların ilgili yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre saydam, erişilebilir şekilde tutulmasından taşınır yönetim hesabını sağlamaktan sorumludur. Harcama Yetkilisi, birimlerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin kalkınma planına, yıllık programlara, kurumun stratejik plan ve performans hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesini sağlamakla sorumludur. Daire Başkanı, gerçekleştirme görevlileri, ihale görevlileri, taşınır kayıt ve kontrol yetkilisini ve diğer bölüm sorumlularını atamakla yetkilidir.
Şube Müdürü
Şube Müdürünün görev ve yetkileri şunlardır;
-Kütüphaneyi, Üniversite’nin belirlediği saatler içerisinde açık ve kullanıma hazır halde bulundurmak,
-İdari işlerde başkana yardımcı olmak,
-Kütüphanede bulunan bilgi kaynakların yerleştirme işlerini yaptırmak, koleksiyonun bakımı ve korunması ile ilgili önlemleri almak,
-Kütüphanede yükümlülüğü altındaki işleri ve gelecekle ilgili istekleri hakkında yıllık rapor halinde hazırlayıp Daire Başkanlığına sunmak,
-Kütüphane ve Bilgi Merkezi hizmetleri hakkında faaliyet raporu hazırlamak Başkanlığa sunmak,
-Daire Başkanının verdiği diğer işleri yürütmek,
Sorumluluk:
Şube Müdürü, Daire Başkanlığına bağlıdır ve tüm hizmetlerinden dolayı Daire Başkanına karşı sorumludur.
Kütüphaneci
Kütüphanecinin sorumluluğu teknik ve okuyucu hizmetleri olarak iki alandan oluşmaktadır:
- Teknik Hizmetler Sorumluluğu:
-Kaynakların standart kataloglama kuralları doğrultusunda bibliyografik tanımlarının yapılması ve otomasyon sistemi aracılığıyla kaynakların kayıt altına alınması,
-Kütüphane koleksiyonun gelişimi için, satın alma ve bağış ile kütüphaneye alınacak kaynaklarla ilgili işlemlerin takibini yapmak,
-Üniversiteler arası işbirliği projelerin takibini yapmak ve etkin kullanımını sağlamak,
-Elektronik kaynakların sağlanması ve güncellenmesi yapmak,
-Zarar görmüş kaynakların tespiti ve tamiri için gerekli işlemleri yürütmek,
-Kaynakların kullanım istatistikleri doğrultusunda ayıklanmasının yapılması,
-Diğer birimlerdeki kütüphanelerin teknik hizmetlerine destek olmak.
- Okuyucu Hizmetleri Sorumluluğu:
-Kütüphane kaynaklarının etkin kullanımı için, kütüphane içi ve dışı kaynak dolaşımını sağlamak ve denetlemek,
-Bilgi okuryazarlığı eğitimi ile kullanıcıların kütüphane ve materyallere sağlıklı ve doğru bir şekilde erişimini sağlamak
-Referans hizmeti ile kullanıcıların bilgi gereksinimlerini tespit etmek,
-Kütüphaneler arası ödünç verme sistemini aksatmadan yürütmek,
-Kullanıcı üyeliklerini yapmak
-Kütüphane kullanım istatistiklerinin yapılması,
-Kaynak sayımının yapılması.
Sorumluluk:
Kütüphaneci görevlerini yerine getirmede 1.derecede Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanına karşı sorumludur.
C. İDAREYE İLİŞKİN BİLGİLER
1- Fiziksel Yapı
Merkez Kütüphanemiz, İnsani Bilimler Edebiyat Fakültesinin 4. katında hizmet vermekte ve İki kattan oluşmaktadır. Birinci kat 215 m²”alanda kitap koleksiyonu ve 10 adet bilgisayar ile katalog tarama hizmeti vermektedir. İkinci kat ise 319 m² alanda kitap ve süreli yayın koleksiyonu ile 160 kişilik okuma salonu olarak hizmet vermektedir. Kaşgarlı Mahmut Öğrenme Merkezi Kütüphanesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu zemin katında 168 m² alanda 2011 yılında faaliyete geçmiştir. 2019 yılında Mühendislik Fakültesinin 4.katına taşınmış olup okuma salonuyla birlikte 638 m²’lik alanda hizmet vermektedir. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Kütüphanesi, Fakültenin 3. Katında 150m² alanda faaliyet göstermektedir. Göle Nihat Deli Balta Meslek Yüksek Okulu Kütüphanesi, Meslek Yüksek Okulunun 1.katında 96m² alanda hizmet vermektedir. Posof Meslek Yüksek Okulu Kütüphanesi, Meslek Yüksekokulunun 1.katında 23 m² alanda hizmet vermektedir. Çıldır Meslek Yüksek Okulu Kütüphanesi, Meslek Yüksekokulunun 3. Katında 16 m² alanda hizmet vermektedir.
1.1. İdari Personel Hizmet Alanları
BİRİM ADI |
İDARİ BÜROLAR |
SİRKÜLASYON ALANI-BANKO |
KİTAP VE OKUMA SALONLARI |
GÖRME
ve İŞİTME ENGELLİ
ALANI |
ARŞİV |
DEPO |
TOPLAM |
KDDB |
86 |
16 |
516 |
6 |
35 |
35 |
694 |
Kaşgarlı Mahmud
Öğrenme
Merkezi |
|
18 |
321 |
3 |
- |
- |
342 |
İ.İ.B.F.
Fakültesi Kütüphanesi |
- |
- |
150 |
- |
- |
- |
150 |
Posof M.Y.O.
Kütüphanesi |
- |
- |
23 |
- |
- |
- |
23 |
Çıldır M.Y.O.
Kütüphanesi |
- |
- |
16 |
- |
- |
- |
16 |
Göle M.Y.O.
Kütüphanesi |
- |
- |
96 |
- |
- |
- |
96 |
TOPLAM |
86 |
34 |
1.122 |
9 |
35 |
35 |
1.321 |
2- Teşkilat Şeması
3- Bilgi ve Teknolojik Kaynaklar
3.1- Yazılımlar
Yazılım/Program Adı |
|
YORDAM B.T. |
Kütüphane Otomasyon Programı |
AKILLI KAPI SİSTEMİ |
Akıllı Kütüphane ve Güvenlik Sistemi |
El TERMİNALİ (RFID) |
Mobil El Terminali |
KİTS |
Kütüphaneler Arası İşbirliği Takip Sistemi |
TÜBESS |
Türkiye Belge Sağlama ve Ödünç Verme Sistemi |
3.2- Bilgisayarlar
TÜR |
ADET |
Masa Üstü Bilgisayar Sayısı |
16 |
Taşınabilir Bilgisayar Sayısı |
2 |
3.3- Kütüphane Kaynakları
Kütüphane
Adı |
2023 Yılında Satın Alınan Basılı Yayın Sayısı |
2023 Yılında Satın Alınan Süreli Yayın Sayısı |
Elektronik Kaynak Sayısı |
Mevcut Koleksiyon
Sayısı |
Merkez Kütüphane |
- |
1157 |
552.290 |
38.702 |
Kaşgarlı Mahmut Ö.M |
- |
1157 |
552.290 |
8.819 |
İ.İ.B F Kütüphanesi |
- |
1157 |
552.290 |
6.492 |
Göle N.D.B MYO Kütüphanesi |
- |
1157 |
552.290 |
4.198 |
Çıldır MYO Kütüphane |
- |
1157 |
552.290 |
5.250 |
Posof MYO Kütüphane |
- |
1157 |
552.290 |
1.446 |
Toplam |
-
|
1157 |
552.290 |
64.907 |
3.3.1-Kütüphanelerde Yer Alan Koleksiyonlara Ait Sayısal Değerler
|
Merkez Kütüphane |
Kaşgarlı Mahmut Öğrenme
Merkezi |
İktisat Kütüphanesi |
Göle MYO
Kütüphanesi |
Çıldır MYO Kütüphanesi |
Posof MYO Kütüphanesi |
TOPLAM |
Tıp ve Sağlık |
3 |
1 |
7 |
2 |
1716 |
|
1729 |
Tıp |
669 |
307 |
32 |
67 |
6 |
466 |
1547 |
Teknoloji ve
Mühendislik |
1039 |
395 |
60 |
163 |
8 |
2 |
1667 |
Tarih: Amerika |
87 |
11 |
15 |
3 |
11 |
2 |
129 |
Tarih |
7040 |
1273 |
1317 |
538 |
1578 |
142 |
11.888 |
Tarım |
157 |
56 |
2 |
78 |
4 |
1 |
298 |
Sosyal Bilimler |
2743 |
1240 |
1902 |
832 |
367 |
84 |
7.168 |
Siyaset Bilimi |
875 |
76 |
519 |
71 |
161 |
18 |
1720 |
Müzik |
532 |
36 |
2 |
32 |
2 |
|
604 |
Hukuk |
441 |
93 |
342 |
115 |
37 |
5 |
1033 |
Güzel Sanatlar |
1003 |
91 |
2 |
54 |
12 |
4 |
1166 |
Genel konular |
135 |
51 |
10 |
151 |
41 |
|
388 |
Felsefe-
Psikoloji-Din |
4177 |
1588 |
536 |
525 |
209 |
222 |
7.257 |
Eğitim |
1087 |
231 |
138 |
96 |
39 |
14 |
1.605 |
Dil ve Edebiyat |
15.167 |
2562 |
1233 |
1065 |
944 |
308 |
21.279 |
Denizcilik |
19 |
1 |
|
1 |
1 |
|
22 |
Coğrafya |
1283 |
65 |
144 |
48 |
41 |
14 |
1595 |
Bilim |
1620 |
630 |
149 |
328 |
29 |
162 |
2918 |
Bibliyografya ve
Kütüphanecilik |
176 |
41 |
11 |
20 |
4 |
3 |
255 |
Askerlik |
105 |
30 |
30 |
3 |
40 |
1 |
209 |
TOPLAM |
38.702 |
8.819 |
6.492 |
4.198 |
5.250 |
1.446 |
64.907 |
Kütüphane Kaynakları |
2023 Yılı Bağış Yayın Sayısı |
Mevcut Bağış Yayın Sayısı |
Bağış Basılı yayın sayısı |
815 |
25626 |
Bağış Süreli yayın sayısı |
- |
3.831 |
3.4- Diğer Bilgi ve Teknolojik Kaynaklar
Cinsi |
İdari Amaçlı (Adet) |
Eğitim Amaçlı (Adet) |
Araştırma Amaçlı (Adet) |
Projeksiyon |
1 |
- |
- |
Slayt makinesi |
- |
- |
- |
Tepegöz |
- |
- |
- |
Episkop |
- |
- |
- |
Yazıcılar |
2 |
|
|
Barkot Okuyucu |
4 |
- |
- |
Baskı makinesi |
- |
- |
- |
Fotokopi makinesi |
1 |
- |
- |
Faks |
1 |
- |
- |
Fotoğraf makinesi |
- |
- |
- |
Kameralar |
- |
- |
- |
Televizyonlar |
- |
- |
- |
Tarayıcılar |
- |
- |
- |
Müzik Setleri |
- |
- |
- |
Mikroskoplar |
- |
- |
- |
DVD ler |
- |
- |
- |
4- İnsan Kaynakları
4.1- İdari Personel
İdari Personel (Kadroların Doluluk Oranın |
Göre) |
|
Dolu |
Boş |
Toplam |
Genel İdari Hizmetler |
3 |
- |
3 |
Sağlık Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
- |
Teknik Hizmetleri Sınıfı |
3 |
1 |
4 |
Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
- |
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
- |
Din Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
- |
Yardımcı Hizmetli |
- |
- |
- |
Toplam |
6 |
1 |
7 |
4.1.1- Birimde Görevlendirilen İdari Personel (13/B)
Başka Birimden Gelen İdari Personel |
|
|
|
Gelen |
Toplam |
Genel İdari Hizmetler |
2 |
2 |
Sağlık Hizmetleri Sınıfı |
|
|
Teknik Hizmetleri Sınıfı |
|
|
Eğitim ve Öğretim Hizmetleri sınıfı |
|
|
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı |
|
|
Din Hizmetleri Sınıfı |
|
|
Yardımcı Hizmetli |
2 |
2 |
Toplam |
4 |
4 |
4.1.2- Başka Birimde Görevlendirilen İdari Personel (13/B)
Başka Birime Gönderilen İdari Personel |
|
|
Giden |
Toplam |
Genel İdari Hizmetler |
1 |
1 |
Sağlık Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
Teknik Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
Eğitim ve Öğretim Hizmetleri sınıfı |
- |
- |
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
Din Hizmetleri Sınıfı |
- |
- |
Yardımcı Hizmetli |
- |
- |
Toplam |
1 |
1 |
4.2- İdari Personelin Eğitim Durumu
İdari Personelin Eğitim Durumu |
|
|
|
|
İlköğretim |
Lise |
Ön Lisans |
Lisans |
Y.L. ve Dokt. |
Kişi Sayısı |
- |
2 |
- |
6 |
1 |
Yüzde |
- |
%22,2 |
- |
%66,6 |
%11,1 |
4.3- İdari Personelin Hizmet Süreleri
İdari Personelin Hizmet Süresi |
|
|
|
|
|
1 – 3 Yıl |
4 – 6 Yıl |
7 – 10 Yıl |
11 – 15 Yıl |
16 – 20 Yıl |
21 – Üzeri |
Kişi Sayısı |
2 |
- |
1 |
4 |
- |
2 |
Yüzde |
%22,2 |
- |
%11,1 |
%44,4 |
- |
%22,2 |
4.4- İdari Personelin Yaş İtibariyle Dağılımı
İdari Personelin Yaş İtibariyle Dağılımı |
|
|
|
|
21-25 Yaş |
26-30 Yaş |
31-35 Yaş |
36-40 Yaş |
41-50 Yaş |
51- Üzeri |
Kişi Sayısı |
- |
2 |
1 |
3 |
1 |
2 |
Yüzde |
- |
%22,2 |
%11,1 |
%33,3 |
%11,1 |
%22,2 |
57-Sunulan Hizmetler
5.1-İdari Hizmetler
Kütüphane kullanıcıları ( Okuyucular) için verilen hizmetlerden bazıları: Oryantasyon,
Ödünç verme, Danışma hizmeti, Kütüphaneler arası işbirliği, Elektronik yayınlar vb. hizmetleri verir.
5.1.1. Oryantasyon (Tanıtma) Hizmeti
Her yeni Akademik takvim başında Üniversitemize gelen öğrencilerimize Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı olarak oryantasyon hizmeti verilir.
Kitaplarımız, Kütüphanelerimizde, AACR2 (Anglo-American Cataloging Rules ) Kataloglama kuralları kullanılarak, Kongre Kütüphanesi( LC Library of Congress), sınıflama sistemine göre açık raf düzeninde yerleştirilmektedir.
Kütüphanelerimizde, mevcut kaynaklarla ilgili bilgilere en güncel biçimde web sayfamız
(http://lib.ardahan.edu.tr/yordambt/yordam.php) üzerinde yer alan Kütüphane Kataloğumuzdan erişilebilir.
Danışma birimlerimizin görevi; kütüphanenin hizmet verdiği her türlü kullanıcı grubunun bilgi ihtiyacına yönelik kaynakları belirlemek, kullanıcılara ilgili yönlendirmeleri yapmak, gerektiğinde eğitim desteği sunmaktır.
Kütüphanemiz Ardahan Üniversitesi öğrencilerine, akademik ve idari personeli ile üniversite dışından gelen kullanıcılara hizmet vermektedir. Üniversite dışından gelen kullanıcılara kütüphane kaynakları ödünç verilmez. Ancak istedikleri materyalin gerekli bölümünün fotokopisini çektirebilirler.
Personel |
2023 Yılında Kayıt Olan Üye Sayısı |
Toplam Üye Sayısı |
2023 Yılı Ödünç Verilen Kitap Sayısı |
2009 Yılından İtibaren Ödünç Verilen Toplam Kitap Sayısı |
Akademik |
12 |
249 |
422 |
7307 |
İdari Personel |
4 |
153 |
168 |
2627 |
Öğrenci |
1774 |
10533 |
2178 |
40292 |
Yüksek Lisans |
192 |
850 |
339 |
6701 |
Doktora |
2 |
51 |
48 |
551 |
TOPLAM |
1984 |
11.836 |
3155 |
57.478 |
Kütüphanemizde bulunmayan fakat diğer üniversite bilgi merkezlerinde bulunan kitaplar kütüphaneler arası ödünç alma yöntemiyle sağlanmakta ve kullanıcımıza ödünç verilmektedir. Bu hizmetten akademik personel, yüksek lisans ve doktora öğrencileri yararlanabilmektedir. Ödünç alınan kitapların kargo masrafları kullanıcıya aittir. Zamanında iade edilmeyen kitaplar için; ödünç alınan kütüphanelerin kuralları geçerlidir.
|
KÜTÜPHANE SAYISI |
YAYIN SAYISI |
İSTENİLEN |
74 |
519 |
GÖNDERİLEN |
30 |
39 |
Abone olunan veri tabanlarının kullanıcılara duyurusu yapılarak kullanımı konusunda yardımcı olunmaktadır. Zaman zaman veri tabanları ile ilgili eğitimler verilmektedir.
ELEKTRONİK VERİ TABANLARI HİZMETİ
Abone olduğumuz 8 adet olmak üzere TÜBİTAK ULAKBİM EKUAL’in sunmuş olduğu ücretsiz 50 veri tabanı hizmete sunulmuştur.
ABONE VERİTABANLARI
1- E-Osmanlıca
2- Hiperkitap (E-Kitap Koleksiyonu)
3- E-Book Academic Collection (E-Kitap içerir)
4- İdealonline (Süreli Yayın Veritabanı)
5- Sobiad (Atıf Dizini)
6-Kelime.com
7-Wikilala
8-Lehçediz
TÜBİTAK ULAKBİM EKUAL’İN SUNDUĞU VERİTABANLARI
1. İntihal.net
2. Ebscohost
3.
Academic Search Complete
4.
Business Source Complete
5. Central & Eastern Europen Academic Source
6. ERIC
7. MasterFILE Complate
8. MasterFILE Reference eBook Collection
9. Newspaper Source Plus
10. Open Dissertations
11. Regional Business News
12. The Belt and Road Initiative Reference Source
13. TR Dizin
14. Applied Science & Business Periodicals Retrospective
15.
Applied Science & Technology Index Retrospective
16. Art Index Retrospective
17. Business Periodicals Index Retrospective
18. Education Index Retrospective
19. Europen Views of the Americas: 1493 to 1750
20. GreenFILE
21.
Humanities & Social Sciences Index Retrospective
22. Library, Information Science & Technology Abstracts
23. MEDLINE
24. Newswires
25. Teacher Reference Center
26. Web News
27.
DynaMed
28.
Emerald Premier eJournal
29.
IEEE
30.
iThenticate
31. JSTOR Archive Journal Content
32. Mendeley
33.
OVID-LWW
34.
ProQuest Dissertations & Theses
35. ScienceDirect Freedom Collection
36. Scopus
37.
Springer Nature – Academic Journals
38.
Springer Nature – Nature Journals All
39.
Springer Nature – SpringerLink
40. Springer Nature – Adis
41.
Springer Nature – Palgrave Macmillan Journals
42.
Taylor & Francis
43.
Turnitin
44. Web of Science
45. Science Citation Index
46. Social Sciences Citation Index
47. Art & Humanities Citation Index
48. Book Citation Index
49. Conference Proceedings Citation Index (CPCI-S) ve (CPCI-SSH)
50.
Wiley Online Library
5.1.7.TÜBESS
Ülkemizdeki araştırmacıların akademik bilgi ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla ulusal bir toplu katalog (TO-KAT) üzerinden bilgi merkezleri / kurumlar arasında fotokopi ve/veya ödünç verme yoluyla kaynak paylaşımını mümkün kılan bir "Ulusal Belge Sağlama Ağıdır’.
TÜBİTAK Bilgi Erişim Merkezi TÜBES (Türkiye Belge Sağlama Sistemi ) aracılığıyla akademisyenlerimizin ihtiyaç duyduğu tezlere ulaşım sağlanarak hizmete sunulmaktadır.
-
Açık erişim, araştırma çıktılarının, yayıncı telif hakkı anlaşmaları tarafından dayatılan kısıtlamalar olmadan, yaygın, online ve ücretsiz olarak hemen kullanıma sunulabilmesidir. Açık erişim, akademisyenler tarafından üretilen ve ücretsiz yayın için verdiği çıktıları, ayrıca hakemli dergi makaleleri, bildiriler ve diğer yayınları içerir.
DSpace@Ardahan, Ardahan Üniversitesi'nin Akademik Açık Erişim Sistemidir. Sistem, Ardahan Üniversitesi'nin akademik çıktılarını uluslararası standartlarda dijital ortamda depolamak ve açık erişime sunmak üzere Ağustos 2014'te kurulmuştur. DSpace@Ardahan, Ardahan Üniversitesi bünyesinde üretilen makale, sunum, tez, kitap, kitap bölümü, rapor gibi akademik çıktılarını içerir.
Erişim adresi: http://openaccess.ardahan.edu.tr/xmlui/
5.1.9. YORDAM (Teknolojik Bilgi Sistemi)
Kütüphane bilgi belge otomasyonu Kütüphanelerin kitap, dergi, elektronik kaynaklarının kaydı ve takibi yapılarak verilere ulaşılmaktadır. Akıllı kütüphane sistemi-elektronik kapı sistemiyle kitapların güvenliği sağlanmaktadır.
5.1.10. CEP KÜTÜPHANEM
2016 yılı itibariyle Kütüphane mobil uygulamamız "Cep Kütüphanem" hizmete sunulmuştur.
Not: Uygulama Android, Iphone ve Windows Phone cihazlar içindir.
6- Yönetim ve İç Kontrol Sistemi
5018 Sayılı Kanunun ilgili maddeleri çerçevesinde 2021 yılı içerisinde birimimizle ilgili mal ve malzeme alımlarında gerçekleştirme görevliliği ve harcama yetkililiği Başkanlığımızca yürütülmüştür. Satın alma, bağış, taşınır kayıt ve kontrol işleri birimimiz kendi bünyesindeki görevliler tarafından yürütülmüştür.
D- DİĞER HUSUSLAR
Merkez Kütüphanede kitaplar okuyucuların daha rahat kullanabileceği şekilde yeniden düzenlenmiştir. Ödünç verilen kitaplarla ilgili barkot çalışması tamamlanmıştır.
II- AMAÇ ve HEDEFLER
A-İDARENİN AMAÇ VE HEDEFLERİ
AMAÇ
Kütüphanenin varlık nedeninin “Kullanıcılarımız” olduğu ilkesinin bütün etkinliklerimize yön vermesini sağlamak.
-Kullanıcıların gereksinim duyduğu basılı, elektronik ve görsel bilgi kaynakları, dengeli bir şekilde sağlanıp, sahip olma yerine erişim felsefesini benimseyen bir anlayışı hayata geçirmek ve çağdaş bilgi teknolojileri ile donatılmış, ileri araştırma olanaklarının sunulduğu bir bilgi merkezi olmak,
-Finansal kaynakların gereken düzeye çıkartılması için çaba göstermek ve bu kaynakların ekonomik bir şekilde harcanması sağlamak.
HEDEFLER
-Kullanıcıların bilgi hizmetlerinden daha hızlı ve etkin bir şekilde yararlanmalarını sağlamak
-Üniversitemiz araştırmacılarının zaman ve mekân engeli olmaksızın bilgi kaynaklarımıza erişimlerini kolaylaştırmak.
-Farklı yerleşkelerde olmaları nedeniyle, kütüphane olanaklarından yeterince yararlanamayan kullanıcılarımıza sunulan hizmeti arttırmak.
-Engelli öğrencilerimizin kütüphane kaynaklarından ve hizmetlerinden gerektiği ölçüde yararlanmalarını sağlamak
-Kullanıcılardan düzenli olarak geri bildirim alınması için çalışmalar yapılması.
-Kullanıcı ihtiyaçlarına ve standartlara uygun, bir “Kaynak sağlama politikası” oluşturmak
-Türkçe yayın koleksiyonunu sanat, bilim ve kültür ürünleri açısından zenginleştirmek
-Yayın sağlama ve kaynak paylaşımı konularında diğer Üniversite ve araştırma kütüphaneleri/kurumları ile daha sıkı işbirliğine gitmek,
-Kütüphane kaynakları ve hizmetlerindeki erişimi kısıtlayan engelleri aşmaya yönelik çalışmalar yapılması ,
-Üniversitedeki eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerini destekleyecek olanakları sağlamak
-Kütüphane tarafından verilen “Kütüphane hizmetleri” programının kapsamı genişletilip, “bilgi okuryazarlığı” eğitimi adı altında yaygınlaştırılarak, Üniversitemizin tüm öğrencilerine ve araştırmacılarına seçimli bir ders olarak verilmesi için çaba göstermek.
Çağdaş standartlara uygun olarak “kütüphane bütçesinin Üniversite bütçesine oranını esas alan” bir yaklaşımı, Üniversite yönetiminin dikkatine sunmak.
A.TEMEL POLİTİKALAR VE ÖNCELİKLER
-Üniversitenin Eğitim-Öğretim ve araştırma faaliyetlerine destek olmak,
-Daha fazla basılı ve elektronik yayını hizmete sunmak,
-Kütüphane içindeki yararlanma alanlarını, konforu ve donanımı arttırmak,
-Depolama alanları ve rafların yeterliliğini arttırmak ve idaresini kolaylaştırmak,
-Kütüphane personelinin, kullanıcılara destek ve yardımlarını arttırmak,
III- FAALİYETLERE İLİŞKİN BİLGİ VE DEĞERLENDİRMELER
A- MALİ BİLGİLER
1-Bütçe Uygulama Sonuçları
1.1-Bütçe Giderleri
|
2023
ÖDENEK
TOPLAMI
(A) |
2023
GERÇEKLEŞME
TOPLAMI
(B) |
GERÇEK. ORANI
(B/A*100) |
YTL |
YTL |
% |
BÜTÇE GİDERLERİ TOPLAMI |
2.501,563,00 |
2.501,563,00 |
%100 |
01 - PERSONEL GİDERLERİ |
1.501.000,00 |
1.501.000,00 |
%100 |
02 - SOSYAL GÜVENLİK
KURUMLARINA DEVLET PRİMİ GİDERLERİ |
214.000,00 |
214.000,00 |
%100 |
03 - MAL VE HİZMET ALIM
GİDERLERİ |
0,00 |
0,00 |
%0 |
05 - CARİ TRANSFERLER |
0,00 |
0,00 |
% 0 |
06 – SERMAYE GİDERLERİ |
750.000,00 |
750.000,00 |
%100 |
2-Temel Mali Tablolara İlişkin Açıklamalar
2022 YILI BÜTÇE TERTİPLERİN ÖDENEK DURUM LİSTESİ
38.87 - ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ
TERTİP |
KBÖ |
EKLENEN |
DÜŞÜLEN |
TOPLAM
ÖDENEK |
SERBEST |
BLOKE |
ÖDENEK GÖNDERME |
TENKİ
S |
TOPLAM
ÖDENEK
GÖNDER
ME |
KULLANILABİLİR
ÖDENEK
GÖNDERME |
HARCAMA(AVANS DAHİL) |
KALAN |
38.87.09.06-01.3.1.00-2-03.5
|
24.563,00 |
0,00 |
0,00 |
24.563,00 |
24.563,00 |
0,00 |
24.563,00 |
0,00 |
24.563,00 |
24.563,00 |
24.563,00 |
0,00 |
38.87.09.06-
08.2.0.00-2-01.1 |
1.501.000,00 |
0,00 |
0,00 |
1.501.000,00 |
1.501.000,00 |
0,00 |
1.501.000,00 |
0,00 |
1.501.000,00 |
85.495,21 |
1.501.000,00 |
0,00 |
38.87.09.06-
08.2.0.00-2-02.1 |
214.000,00 |
0,00 |
0,00 |
214.000,00 |
214.000,00 |
0,00 |
214.000,00 |
0,00 |
214.000,00 |
5.139,01 |
214.000,00 |
0,00 |
38.87.09.06-
08.2.0.00-2-03.2 |
10.000,00 |
0,00 |
0,00 |
10.000,00 |
10.000,00 |
0,00 |
10.000,00 |
0,00 |
10.000,00 |
10.000,00 |
10.000,00 |
0,00 |
38.87.09.06-
08.2.0.00-2-03.7 |
2.000,00 |
0,00 |
0,00 |
2.000,00 |
2.000,00 |
0,00 |
2.000,00 |
0,00 |
2.000,00 |
2.000,00 |
2.000,00 |
0,00 |
38.87.09.06-
08.2.0.00-2-06.1 |
750.000,00 |
0,00 |
0,00 |
750.000,00 |
750.000,00 |
0,00 |
750.000,00 |
0,00 |
750.000,00 |
347.683,23 |
750.000,00 |
0,00 |
3-Mali Denetim Sonuçları
2023 yılında mali denetim ile ilgili bir rapor hazırlanmamıştır.
4-Faaliyet ve Proje Bilgileri
2023 yılı içinde yapılan faaliyetler
1-Kütüphane Oryantasyon Eğitimi (1. Sınıf Öğrencileri)
2-Veri Tabanı Kullanım Eğitimi
4.1. Faaliyet Bilgileri
FAALİYET TÜRÜ |
SAYISI |
Sempozyum ve Kongre |
|
Konferans |
1 |
Panel |
|
Seminer |
|
Açık Oturum |
|
Söyleşi |
|
Tiyatro |
|
Konser |
|
Sergi |
|
Web-Eğitim Semineri |
1 |
Teknik Gezi |
|
IV- KURUMSAL KABİLİYET VE KAPASİTENİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Bu bölümde idarelerin, teşkilat yapısı, organizasyon yeteneği, teknolojik kapasite unsurları açısından içsel durum değerlendirmesi sonuçlarına ve yıl içinde tespit edilen üstün ve zayıf yönlere yer verilir.
Stratejik planı olan idareler, stratejik plan çalışmalarında kuruluş içi analiz çerçevesinde tespit ettikleri güçlü- zayıf yönleri hakkında faaliyet yılı içerisinde kaydedilen ilerlemelere ve alınan önlemlere yer verirler.
A- ÜSTÜNLÜKLER
-Kütüphanenin öneminin artması,
-Üniversite içindeki imajımız,
-Üniversite içindeki pozitif ilişkiler ,
-Gittikçe zenginleşen kütüphane kaynaklarımız,
-Ulusal ve uluslararası konsorsiyumlar,
-Kütüphane otomasyon sistemimiz,
-Kütüphane içinde internet erişimi sağlanması,
-Ulusal internet ağ yapısının oluşturulması ve bu kapsamdaki verilerden ve bütçelerden faydalanılması,
-Koleksiyonun büyümesine yönelik yapılan alımlar ve abonelikler,
-Koleksiyonun Elektronik Kütüphane Güvenlik Sistemi ile korunması,
-Eğitici, tanıtıcı içerikte ayrıntılı olarak hazırlanmış web sayfası ile kullanıcıların kütüphane yenilikleri ve hizmetleri konusunda bilgilendirilmesinin sağlanması,
-Üniversite personeli ve öğrencilerinin Elektronik Kaynaklara uzaktan erişiminin sağlanması,
-Kullanıcı Memnuniyetinin Ölçülebilmesi,
-Kütüphane Oryantasyon Eğitimlerinin düzenlenip meslek elemanları tarafından verilmesi,
-Yıl bazında belirlenmiş hedeflerinin bulunması.
B- ZAYIFLIKLAR
- Merkezi bir kütüphane binasının olmamasından kaynaklı kütüphane binasının yapısal sorunları,
- Merkezi bir kütüphane binasının olmaması ve kütüphanedeki yer sıkıntısından dolayı koleksiyonun sayısal ve niteliksel yetersizliği,
- Personel sayısının yetersizliği,
- Kaynakların temininde sınırlılıklar ve zorluklar.
C-DEĞERLENDİRME
Mevcut şartlar altında çok kısa bir zaman içerisinde önemli mesafeler aldığımızı düşünüyoruz. Yeni kurulan bir üniversite olmamıza rağmen kısa bir zaman diliminde kütüphanenin teknik ve idari alt yapısı kurulmuş, veri girişleri sağlam temeller üzerine inşa edilmiştir. Ülkemizde ve dünyada başlayan pandemi dolayısıyla kütüphanemiz kaynaklarının uzaktan erişime uygun hale getirilmesi sağlanmıştır. Kampüs dışı uzaktan erişim (Vetis) veri tabanı temin edilerek tüm e-kaynaklar kullanıcılarımızın hizmetine sunulmuştur. En önemli eksikliğimiz müstakil bir kütüphane binasının ve yeterli personelin olmayışıdır. Bu eksik hem hizmet üretimini hem de sunumunu ciddi biçimde etkilemektedir. Bu eksikliğimiz dikkate alınarak kullanıcılarımız için basılı yayınlar yerine elektronik yayınların sağlanmasına ağırlık verilmiştir. Fiziksel alt yapı haricinde kurumsal ve teknik alt yapı büyük oranda oluşturulduğu için önümüzdeki dönemlerde ciddi sıkıntı yaşanacağını öngörmüyoruz.
V- ÖNERİ VE TEDBİRLER
Güçlü yanlarımızın devamı ve zayıf yönlerimizin azaltılması Başkanlığımızın misyon ve vizyon doğrultusunda daha iyiye gitmesini sağlayacaktır. Merkez Kütüphanenin Üniversitemiz yerleşkesinde gerek konumu gerekse donanım ile olanakları ile yapılandırılmış ayrı bir bina içinde bilgi ve kültür merkezi olarak hizmetlerini sürdürmesi en önemli hedefimizdir.
Zengin ve güncel koleksiyonun devamı için politikalarımız doğrultusunda iyi bir bütçe ile bu çalışmalarımızı sürdürebilmeyi amaçlamaktayız. Bu amacımızı gerçekleştirirken yeterli sayıda nitelikli personelin sağlanması gerekmektedir.
Gelişmiş Üniversitelere yakın sayıda personel sayısına ulaşmak hizmet kalitemizin artması, hizmet saatlerimizin arttırılması, modern bir bilgi ve belge merkezi haline gelmemiz ve daha etkin bilgi erişim hizmeti verebilmemiz için yeterli sayıda personel ihtiyacının bir an önce sağlanması gerekmektedir.
Günümüzde üniversiteler toplumun bilgi düzeyinin arttırılması ve bilimsel anlamda dünya ile aynı anda çağı yakalaması açısından önem arz eden kuruluşlardır. Bilginin güç olarak kabul edildiği ve toplumun bilgi toplumu olduğu bu çağda Üniversiteler bünyelerinde kurmuş oldukları kütüphanelerle zenginleşmekte ve gelişmektedir. Bu açıdan hızla büyüyen ve gelişen üniversiteler en çok yatırımı kütüphanelerine ve bilgi merkezlerine yapmaktadır. Üniversitemizin de bu anlamda Merkezi kütüphane binası yapılmasına müteakip, kütüphane ve bilgi merkezine olan yatırımının arttırılması, bina ve yer sorunun ortadan kaldırılması sürekli yenilenen ve arttırılan bir koleksiyon için yeterli bütçenin tahsis ettirilmesi, çağın gereklerine uygun ortamın oluşturulmasının sağlanması, Üniversitenin uluslararası işbirliği protokollerine kütüphaneyi de aktif olarak dâhil etmesi gerekmektedir. Yeterli donanım, yeterli ve nitelikli personel istihdamı, çağdaş ve teknolojik gelişmeler ışığında yapılacak olan çalışmalar, üniversiteyi ve bulunduğu şehrin saygınlık ve imajı açısından önem arz edecektir. Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığınca diğer birimlerdeki kütüphanelere koleksiyon ve donanım olarak gerekli desteğin sağlanması konusunda sürekli yardımcı olunmaktadır.
Merkezi Kütüphanenin 2023 yılı itibari ile fiziksel kullanım kapasitesi dolduğundan 2024 yılında basılı kitap alımı gerçekleştirilemeyecektir.
İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI
Harcama yetkilisi olarak yetkim dâhilinde; Bu raporda yer alan bilgilerin güvenilir, tam ve doğru olduğunu beyan ederim. Bu raporda açıklanan faaliyetler için idare bütçesinden harcama birimimize tahsis edilmiş kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanıldığını, görev ve yetki alanım çerçevesinde iç kontrol sisteminin idari ve mali kararlar ile bunlara ilişkin işlemlerin yasallık ve düzenliliği hususunda yeterli güvenceyi sağladığını ve harcama birimimizde süreç kontrolünün etkin olarak uygulandığını bildiririm.
Bu güvence, harcama yetkilisi olarak sahip olduğum bilgi ve değerlendirmeler, iç kontroller, iç denetçi raporları ile Sayıştay raporları gibi “Benden önceki harcama yetkilisi/yetkililerinden almış olduğum” bilgim dâhilindeki hususlara, dayanmaktadır. Burada raporlanmayan, idarenin menfaatlerine zarar veren herhangi bir husus hakkında bilgim olmadığını beyan ederim.
Ercan GÜLTÜRK
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı